Po ponad trzech dekadach obecności na rynku łotewskie linie SmartLynx Airlines ogłosiły wczoraj (24 listopada) zakończenie działalności komercyjnej. Decyzja zapadła zaledwie miesiąc po tym, jak przewoźnik został sprzedany przez dotychczasowego właściciela, Avia Solutions Group.
28 października br. spółka trafiła pod formalny nadzór po złożeniu wniosku o wszczęcie procesu ochrony prawnej, wynika z łotewskiego rejestru upadłości, a decyzję sądu rejonowego w Rydze nadzoruje wyznaczony kurator. Nowi właściciele, prezes Edvinas Demenius oraz dyrektor finansowy Mindaugas Kazakevicius, przejęli SmartLynx
przy wsparciu holenderskiego funduszu inwestycyjnego. Mimo to analiza sytuacji finansowej wykazała, że dalsze funkcjonowanie firmy nie jest już możliwe.
- Ta trudna decyzja została podjęta po dokładnym rozważeniu wszystkich scenariuszy kontynuacji działalności. Niestety, w obecnych okolicznościach uznano, że firma nie jest w stanie dalej funkcjonować – oświadczył Edvinas Demenius.
Flota i znaczenie przewoźnikaPod łotewskim certyfikatem AOC SmartLynx latało 12 airbusów A320 i A321, w tym także A321F przebudowane do wersji cargo. Linie podkreślają, że zamknięcie działalności jest decyzją wyjątkowo bolesną.
- Zaczynaliśmy jako mała łotewska linia lotnicza z wielkimi marzeniami. Przez 33 lata staliśmy się międzynarodową rodziną znaną z odporności, elastyczności i ducha, który nigdy się nie poddawał – czytamy w oświadczeniu przewoźnika.
Od LatCharter po międzynarodową grupęHistoria SmartLynx sięga początku lat 90., kiedy firma działała pod nazwą LatCharter, początkowo operując radzieckimi samolotami. W 2006 r. przewoźnik został przejęty przez Icelandair Group, a po restrukturyzacji islandzkiego holdingu kontrolę nad firmą odzyskał jej własny zarząd. W kolejnych latach SmartLynx rozszerzył działalność, rozwijając spółki zależne w Estonii i na Malcie.
W 2019 roku Avia Solutions Group przejęła spółkę-matkę łotewskich linii, Smart Aviation Holdings, kontynuując rozbudowę portfela poprzez zakup m.in. spółek AviaAM, Avion oraz Bluebird Nordic. Jednak w październiku 2024 r. grupa poinformowała o planowanej restrukturyzacji SmartLynx, sprzedaży łotewskiej części działalności i zachowaniu oddziałów w Estonii oraz na Malcie, które miały zostać połączone.
Koniec pewnej epokiOstateczna decyzja o zakończeniu operacji z dniem 24 listopada zamyka ważny rozdział w historii łotewskiego lotnictwa. SmartLynx, niegdyś jeden z najważniejszych przewoźników czarterowych i ACMI w regionie, kończy działalność po 33 latach dynamicznych, ale burzliwych przemian.